Tør du ansætte en nyuddannet akademiker? - Potential in Action

Tør du ansætte en nyuddannet?

Har du også skulle vælge mellem to kandidater i en ansættelsesrunde, hvor den erfarne vandt over den nyuddannede? Mange arbejdsgivere antager, at nyuddannede ikke kan klare de komplekse opgaver, der skal løses i virksomhederne, og den manglende erhvervserfaring sætter en stopper for deres udvikling, fordi de fravælges til fordel for mere erfarne kandidater.

Men når du vågner fra din forestilling om, at nyuddannede kandidater er bagud på kompetencer, vil du opdage en verden fuld af engagement, viden og handlekraft.

Lad os antage, at du ansætter en nyuddannet medarbejder og se på, hvilke styrker en nyuddannet generelt bringer med sig:

1. Motivationen stråler

Nyuddannede kandidater har ventet mange år på at smide bøgerne og få konkret arbejde mellem hænderne. De besidder en motivation og et gåpåmod, som mange af dine garvede medarbejdere måske er faldet af på.

Samtidig er nyuddannede åbne over for at lære nye ting og videreudvikle kompetencer, så de passer perfekt ind i det konkrete job. På den måde kan nyuddannede kandidater hurtigt blive en god investering for virksomheden. De er hårdtarbejdende, villige til at løbe stærkt og til at lægge ekstra kræfter i, når der er behov for det.

2. Udnyt de nye kompetencer

Måske er din nye medarbejder nyuddannet, men vedkommende er højst sandsynligt hverken dum eller doven. Nyuddannede er vant til at være ansvarlige for deres egen læring, så tildel dem noget ansvar og fortæl dem, hvad du forventer af opgaveløsningens resultat - så skal du se dem løbe stærkt og finde en måde at komme i mål på.

Brug de nye kræfter fornuftigt, og udnyt særligt, at akademikere har mange indlæringsværktøjer og analysemetoder med sig i bagagen. De kompenserer hurtigt for erhvervserfaring. De nye kompetencer kan bruges i mange forskellige sammenhænge, og arbejdsopgaver behøver ikke nødvendigvis matche kandidatens profil 100 %, for at vedkommende er kvalificeret til at løse opgaven.

3. Bliv opdateret på nyeste trends

Nyuddannede er ofte nytænkende og kommer lige fra forskningsprægede miljøer på universiteterne. Med sig har de den nyeste viden inden for deres felt. Udnyt, at de kender til de nyeste trends og træk på den viden. Det kunne jo være, at der er kommet ny viden eller nye værktøjer til, siden dine erfarne medarbejdere blev uddannede.

I dag kommer vi sjældent uden om digitalisering på snart sagt hvilket som helst område af jeres forretningsmodel og organisation. Her vinder den unge nyuddannede kandidat, der er vokset op med og ofte uddannet i internettet og dets muligheder.

4. ”Plejer” bliver gjort til skamme

Dine daglige rutiner og systemer bliver kigget efter i sømmene, fordi din nye medarbejder stiller spørgsmål og udfordrer det allerede eksisterende for at blive klogere på delene såvel som helheden. Resultatet er, at dine rutiner bliver set grundigt igennem fra nye perspektiver.

Igennem konstruktiv kritik eller nysgerrige spørgsmål bliver jeres rutiner optimerede og videreudviklede, og du vil helt sikkert få øjnene op for nye arbejdsmetoder, muligheder og kompetencer, samt hvordan din organisation kan udvikle sig.

5. Form din drømmemedarbejder

Nyuddannede har ikke låst sig fast i rutiner. Du har derfor mulighed for at forme den nyuddannede medarbejder, så vedkommende passer perfekt til den pågældende stilling og din virksomhed.

Uddan og oplær vedkommende, så han eller hun kan varetage lige nøjagtig den type opgaver, du ønsker. Samtidig hungrer nyuddannede efter at opleve, udvikle og bidrage og har endnu ikke pådraget sig dårlige vaner eller faste rutiner som beskrevet ovenfor.

Det er tid til at anlægge et nyt perspektiv

Mange virksomheder har sovet alt for længe og skal vågne op og se den enorme vilje og de mange kompetencer, nyuddannede besidder. Det er uheldigt, at mange fravælger dem, fordi man tror, de er bagud på kompetencer. Det er bestemt ikke tilfældet, og ofte vil virksomhederne drage nytte af at se situationen med nye øjne.

© 2020 TANGE GRUPPEN. ALL RIGHTS RESERVED - PERSONDATA